مقالات

آشنایی با ظروف چند بار مصرف

آشنایی با ظروف چند بار مصرف در برنا پلاستیک

آشنایی با ظروف چند بار مصرف

در این مقاله از برنا پلاستیک درباره آشنایی با ظروف چند بار مصرف ما تلاش کرده ایم که فضایی آشنایی با ظروف یکبار مصرف گسترده تر از قبل شود ، همچنین اگر در انتهای مقاله سوالی درباره اجناس یکبار مصرف داشتید ، میتوانید با پشتیبانی برنا پلاستیک تماس بگیرید و بصورت رایگان مشاوره تخصصی دریافت کنید ، ظروف یکبار مصرف برای زندگی امروزی ضروری هستند و ایران جزء ۱۰ کشور اول مصرف کننده ظروف یک بار مصرف پلاستیکی قرار دارد. اگر شاغل هستید، سرتان شلوغ است، ناگهان مهمان از راه می‌رسد، نذری دارید و یا قصد مسافرت دارید، ظروف یک بار مصرف می توانند کمک بزرگی به شما کنند تا زمان تان را برای شست و شو از دست ندهید و به کارهای مهمتر خود رسیدگی کنید. برای تشخیص کیفیت ظرف یک بار مصرف کافی است روی سطح آن دست بکشید تا از صاف و یکدست بودن آن اطمینان حاصل کنید.

به مرور زمان انواع مختلفی از ظروف یک بار مصرف تولید شده اند؛ ازجمله لیوان، بشقاب، پیش دستی، دیس، کاسه، ظرف خورشتی، ظرف غذا، قاشق، چنگال، چاقو، ظرف ژله و سطل ماست. ظروف یک بار مصرف می توانند پلاستیکی، سلولزی، فومی، آلومینیومی و یا گیاهی باشند.

در مقالات دیگری از برنا پلاستیک درباره ظروف یکبار مصرف لوکس نگاهی بیندازید .

ویژگی های خاص ظرف یک بار مصرف چیست؟

معمولا در قسمتی از ظروف یکبار مصرف علامت ها و کد هایی درج میشود که هریک مفهوم و نشانه ی خاصی به همراه دارد. به طور مثال می توان بیان کرد که این علامت ها و کد ها نشان دهنده ی مواد سازنده ی این محصولات می باشد.

عددهای ثبت شده روی این ظروف عموما بین یک تا هفت و نشان دهنده ی نوع مواد مصرفی در آن می باشد. به هر میزان که عدد نوشته شده روی محصول یکبار مصرف کمتر باشد، آن ظرف انتخاب مناسب تری برای نگهداری مواد غذایی می باشد. به طور مثال ظروف سه تا هفت احتمال دارد که مواد شیمیایی را به مواد غذایی وارد کند و سلامتی آن را به خطر اندازد، در نتیجه ظروف با اعداد یک تا سه مناسب نگهداری مواد غذایی هستند. به همین دلیل بهتر است ظروفی را استفاده کنید که اعداد کوچک تری روی آن ها ثبت شده باشد.

پیش از استفاده ظروف یک بار مصرف جهت بسته بندی مواد غذایی و خوراکی باید از آنها تست فود گرید گرفته شود. با کمک این آزمون میزان مهاجرت مواد سازنده پلیمرها به سمت مواد غذایى مشابه سنجیده مى شود تا مضرات آن برای سلامت انسان را کشف کنند. به هر حال همانطور که از اسم این ظروف پیدا است، یک بار مصرف هستند و درصورت داشتن یا نداشتن استاندارد فود گرید فقط باید یک بار مصرف شوند.

انواع ظروف یکبار مصرف پلاستیکی در برنا پلاستیک

ظروف یک بار مصرف از جنس و مواد متنوعی ساخته و درطرح ها و رنگ های متنوعی تولید و عرضه می شوند که نوع شفاف و رنگ سفید یا بی رنگ آن برای مواد غذایی بهتر است.

اخیرا ظروف یکبارمصرف گیاهی به عرصه رقابت شدید ظروف یکبارمصرف پلاستیکی و آلومینیومی وارد شده اند و جایگاهی برای خود باز کرده اند ولی با وجود استقامت پایین آنها همچنان از پلاستیک برای تولید ظروف کاتلری مانند قاشق، چنگال و کارد استفاده می شود.

ظروف یکبار مصرف پلی استایرن

پلی استایرن نوعی پلیمر با خواص ترموپلاستیک حاصل از منومر استایرن مشتق از نفت است. در سال 1938 پلی استایرن به علت قیمت پایین، قابلیت تولید در حجم زیاد، قالب پذیری و خواص نوری و فیزیکی به سرعت به عنوان یک پلیمر تجاری و مهم شناخته شد. به عنوان مثال ظرف ماست یکی از ظروفی است که از پلی استایرن تولید می شود.

ظروف یکبار مصرف پلی اتیلن با دانسته بالا :
پلی اتیلن با دانسیته بالا نوعی پلیمر گرما نرم تولید شده از مونومر اتیلن است. مثلا بطری های شیر نوعی ظرف یکبار مصرف هستند که از جنس پلی اتیلن با دانسیته بالا ساخته شده اند.

ظروف یکبار مصرف پلی اتیلن با دانسته پایین :
پلی اتیلن با دانسیته پایین نوعی ترموپلاست ساخته شده از منومر اتیلن است که به عنوان اولین گرید پلی اتیلن شناخته شده است. برای مثال نایلون های دستی یکی از انواع ظروف تولید شده از پلی اتیلن با دانسیته پایین ست.

ظروف یکبار مصرف پلی وینیل کلراید :
این ماده سومین محصول پلاستیکی رایج در آمریکا بعد از پلی اتیلن و پلی پروپیلن محسوب می شود. مثلا بطری آب معدنی نمونه ای از ظروف یکبار مصرف تولید شده از جنس پلی وینیل کلراید هستند.

ظروف یکبار مصرف پلی پروپیلن :
پلی پروپیلن ترموپلاستیکی شکننده و کریستالی است که از منومر پروپیلن تولید می شود. مثل ظرف کره که جنس آن پلی پروپیلن است.

معایب و مزایای استفاده از ظروف یکبار مصرف

دارای مقاومت به مواد الکلی

صرف انرژی کمتر برای تولید نسبت به شیشه و آلومینیوم

قابلیت شکل پذیری بالا با خواص فیزیکی متفاوت

قابل استفاده برای مصارف بهداشتی

قابلیت تولید در اشکال و طرح های متعدد

و اما اگر بخواهیم مواردی از معایب استفاده از انواع ظروف یکبار مصرف را بر شمریم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

بازیافت سخت و صدمه به محیط زیست؛ ممکن است تجزیه بعضی از ظروف در محیط سالها به طول بکشد.

انتقال مواد مضر به غذا در شرایط خاص؛ به ویژه در مواد غذایی داغ

غیرقابل استفاده در ماکروویو

جهت خرید ظروف یکبار مصرف قابل استفاده در ماکروویو کلیک نمایید

موارد مصرف ظروف یکبار مصرف
مصارف خانگی جهت سرو روزانه غذا و یا پذیرایی در مجالس و مهمانی ها

مصارف تجاری جهت سرو انواع نوشیدنی در فروشگاه ها و رستورانهای بیرون بر و کترینگ

البته برای ما ایرانی ها انواع ظروف یکبار مصرف جایگاه ویژه ای در ایام و اعیاد مذهبی دارد و برای توضیع و پخش انواع نذری از آن بهره می بریم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید